ÎN PRIMII ANI DE INDEPENDENŢĂ, PUTEM VORBI DE UN BUSINESS FĂCUT MAI MULT PE DIBUITE...


Viorel Godea, director general al companiei „Lagmar Impex”, cunoscut om de afaceri, în cadrul unui interviu pentru TRIBUNA, a vorbit despre cum a fost businessul în primii ani de indepență ai Republicii Moldova.


În primii ani de independenţă, putem vorbi de un business făcut mai mult pe dibuite. Multora nu le era încă clar ce înseamnă economie de piaţă, nu exista un cadru legal ce ar fi definit regulile dezvoltării business-ului în noile condiţii de activitate, nu existau organe de stat cu funcţii bine stabilite astfel încât să avem un mediu de reglementare adecvat dezvoltării afacerilor, o mulţime de segmente de piaţă importante în alte ţări la noi pur şi simplu nu existau sau erau într-o fază rudimentară, trecerea proprietăţii de stat în mâinile proprietarilor privaţi (inclusiv prin intermediul fondurilor de investiţii) avea loc pe dibuite, iar de multe ori cu grave încălcări etc. A fost o perioadă pe care eu o numesc convenţional a „business-ului sălbatic”, dar, dacă nu am fi parcurs-o, nu am fi reuşit să trecem ulterior la etape de dezvoltare mult mai bune, mult mai civilizate”, a declarat el.


Fiind întrebat – când s-a încheiat această perioadă a „businessului sălbatic”, după cum îi spuneţi, şi a început o normalizare a situaţiei? – Viorel Godea a spus: “Trebuie să înţelegem că pentru unele companii, pentru unele segmente de piaţă această perioadă s-a încheiat mai repede, pentru altele – mai târziu. Dar, dacă e să definim finalul acestei etape în termeni generali, cred că putem vorbi de anul 1998. Atunci, şi ca urmare a noilor realităţi politice ce apăruseră (suplimentate de eforturi concrete îndreptate spre îmbunătăţirea mediului de afaceri), şi ca urmare a influenţei factorilor externi, am atestat o schimbare semnificativă a situaţiei. Cât nu ar părea de straniu, dar economia Moldovei la acea etapă a suferit unele modificări benefice, chiar şi ca urmare a crizei regionale cu care ne-am confruntat atunci. Or, se ştie deja că orice criză înseamnă nu doar ameninţări, probleme, riscuri, ci şi oportunităţi. Iar mulţi agenţi economici, multe sectoare importante ale economiei naţionale au valorificat din plin acele oportunităţi. După criza regională din 1998-1999, au apărut multe afaceri moderne, bazate pe principii şi valori similare celor din ţările cu economii dezvoltate. Şi unele dintre ele au reuşit chiar să dea tonul (şi îl dau şi în prezent) dezvoltării pe anumite segmente ale economiei naţionale. Apropo, în acea perioadă a apărut şi compania pe care am onoarea să o conduc”, a relatat omul de afaceri.


Viorel Godea a mai spus că perioada 2001-2009 a fost o perioadă extrem de interesantă şi importantă totodată pentru dezvoltarea businessului.